Het gevoel van leegte..

Hoe kan het toch dat je je eenzaam kunt voelen als je door de drukke stationshal van Utrecht Centraal loopt? Dat je je alleen voelt ook al ben je op een feestje waar je vrienden ook zijn? Dat je je ‘leeg’ voelt, in de war, vreemd en onbegrepen.. wat is dat toch? Heb jij dat wel eens? Het gevoel dat je nergens bij hoort, geen aansluiting hebt, ook al hoor je wel degelijk bij groepen mensen? Ik had dit van kinds af aan al. Als je klein bent heb je geen idee wat dat nou is. Je voelt je anders dan anderen, maar kan het niet onder woorden brengen. Ik was een sociaal kind, en dat ben ik nu nog steeds, maar dat vreemde lege, eenzame gevoel blijft. Iets waar  veel mensen met borderline zich in zullen herkennen: het is een van de hardnekkigste symptomen.

Iemand met borderline heeft een kwetsbaar zelfbeeld. Onstabiel. Het kan per uur wisselen hoe er wordt gedacht over zichzelf. Er hoeft maar iéts te gebeuren en het hele zelfbeeld kan omslaan naar enkel negatieve gedachten. Dit geeft veel angst en een wanhopig gevoel. Natuurlijk zijn er trucjes om hier mee om te kunnen leren gaan. Een goede training om mee te beginnen is de G-training. Hierbij ga je aan de slag met je zogenaamde negatieve dominante gedachten. Dit zijn gedachten die steeds weer terugkeren, vaak bij vrijwel alles wat je doet. Stel: je hebt als negatieve dominante gedachte ‘ik ben waardeloos’. Knap vermoeiend als dat dag in, dag uit door je hoofd heen gaat. Probeer dan maar eens zelfvertrouwen op te bouwen en een stabiel  positief zelfbeeld te krijgen. En als het dan al een beetje lukt, door positieve ervaringen op bijvoorbeeld je werk of tijdens je studie: probeer het dan maar eens vast te houden. Oefenen, oefenen, oefenen. Uitdagen is hierbij het sleutelwoord: je negatieve gedachten uitdagen. Bewijzen zoeken van het tegenovergestelde. Zet er positieve gedachten tegenover.. nogmaals: oefenen, oefenen, oefenen. Het is zeker niet onmogelijk om een positief zelfbeeld te krijgen, ook niet als je borderline hebt!

Als je een positief, stabiel zelfbeeld hebt, is het ook makkelijker om met het gevoel van leegte om te gaan. Het ‘overvalt’ je dan niet zo. Gevoel van leegte is een van de meestvoorkomende symptomen van borderline. Het kan maken dat niets meer betekenis heeft. Wat hierbij kan helpen is een doos of een dagboek / fotoboek oid maken met goede herinneringen. Belangrijk is dat ze tasbaar, zichbaar zijn. Met enkel dingen in je hoofd red je het niet. Omdat het gevoel van leegte zo lastig uit te leggen is, en eigenlijk een eigen wereldje is zonder woorden, kan het goed zijn om er toch over te proberen te praten. Natuurlijk niet met de slager of de postbode, maar met je dierbaren. Mij helpt het bijvoorbeeld om een dagboek bij te houden en dit af en toe eens voor te lezen. Door te schrijven kan ik mijn gevoelens beter uiten en zo duidelijker maken wat er nou in me om gaat; áchter die vrolijke lach. Wat ook kan helpen is tekenen, schilderen, kleien of andere beeldende therapievormen. Voor iedereen is er wel een manier. Net als bij het uitdagen van de negatieve gedachten geldt: oefenen, oefenen, oefenen.

Er zijn allemaal natuurlijk ook allemaal manieren om het gevoel van leegte te vermijden. De een trekt zich terug om de confrontatie uit de weg te gaan, de ander gaat juist van alles ondernemen om het gevoel van leegte te onderdrukken of kwijt te raken. Vermijden is geen slimme manier om hiermee om te gaan, omdat een ander borderline symptoom, impulsiviteit, gemakkelijk de hoek om kan komen kijken. Alcohol- of drugsgebruik kan een gevaar zijn. Agressie kan opspelen, en noem het maar op. Voor de persoon met borderline niet fijn, maar voor de omgeving ook zeker niet. Door je best te doen om ergens positiviteit uit te halen kan het gevoel van leegte echt verminderen, daar ben ik van overtuigd.

Advertenties

5 gedachtes over “Het gevoel van leegte..

  1. Renée Aukes zegt:

    Ken je dat boekje ‘in de put, uit de put’ van Wilschut toevallig? Daar staan ook oneindig veel oefeningen in om weer meer plezier te krijgen in activiteiten, assertiever te worden en negatieve automatische gedachten uit te dagen en om te zetten naar positieve.. Vwb je blogpost; ik vind het heel mooi om te lezen hoe een borderline persoonlijkheidsstoornis nu ‘voelt’. Mooi geschreven.

  2. Johnb517 zegt:

    whoah this blog is excellent i really like reading your articles. Stay up the good work! You already know, many persons are looking around for this info, you could help them greatly. gedadaecaaaa

  3. Bertith zegt:

    Hoi San,

    Ik heb het blog: http://www.breinstoornis.nl Daar schrijf ik over de bipolaire stoornis. Maar nu blijkt dat ik Borderline heb. En stom genoeg ben ik opgelucht. Bipolaire stoornis dekt voor mij niet de lading. En nog zo iets geks…ik denk dat ik met deze diagnose meer vat ga krijgen op alles. Het gevoel van: Zie je wel, het is niet zo maar een dipje of upje. Want hoe kan je een ander duidelijk maken wat er vanbinnen allemaal gebeurt? Hoewel ik erg extrovert ben, praat ik over die complexe gevoelens niet, ik snap het zelf nauwelijks en een ander kan er al helemaal niks mee. Ik krijg emotie-regulatie therapie (wat dat ook mag inhouden). Ik hoop als eerste dat iemand begrijpt hoe heftig de emoties zijn. Ik heb geen emotiefilter wat vaak pijnlijk is.
    Fijn om je blog te lezen. Ben blij met de herkenning.Voelt wat minder alleen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s